søndag den 18. september 2011

Den første uge i Pacific Beach, San Diego


Kære alle,

Jeg har nu haft min første uge her i Pacific Beach, San Diego – og jeg nyder det! Lejligheden som jeg bor i, deler jeg med to tyskere (Lina og Mona) og en franskmand (Mathilde). De er alle rigtig søde, så jeg tror ikke, jeg kunne have ønsket mig nogle bedre at bo sammen med.
Den første uge her er gået meget stille og roligt, men det har været rart at have tid til at falde til i området, finde vej ned til stranden, finde et supermarked osv. Derudover har det også været dejligt at møde en masse søde mennesker, og dem er der heldigvis masser af. I det boligkompleks, hvor denne lejlighed ligger bor der en hel masse danskere, tyskere og svenskere som også er udvekslingsstuderende. Jeg synes, der er overraskende mange, der kender hinanden hjemmefra, men de er alle meget imødekommende, så det har slet ikke været et problem at finde noget at lave om aftenen.

Området Pacific Beach er på sin vis centreret omkring gaden ”Garnet Avenue” – her kan man finde alle restauranter og barer. Her sker der noget stort set alle ugens dage. Det var også det jeg havde regnet med, og det var derfor jeg valget at finde et sted at bo i dette område. Jeg synes virkelig, det er rigtig rart, at det er så nemt at finde et sted at få en kop kaffe eller en øl sammen med nogen. Alternativet havde været, at jeg skulle bo i La Jolla, som er den bydel, hvor universitetet ligger. Det tager en time i bus herfra og til universitetet. La Jolla er også mere kendt for at være det mere mondæne kvarter, så det er langt sværere at finde et sted at gå ud.

I forhold til transport så tager det som sagt en time for mig at komme med bus hjemmefra og op til UCSD. Jeg havde fra start ikke tænkt, at jeg skulle bruge en bil, men efter at have været her i en uge, så kan jeg godt mærke, at alle bruger bil herovre – man går ikke fra sted til sted, men man tager bilen. Dem der cykler gør det ofte kun langs strandpromenaden og ikke på vejene. I første omgang regner jeg med at tage bussen og se om det ikke kan fungere og de dage, hvor jeg skal på uni samtidig med Peter, der også læser statskundskab, kan jeg køre med ham. Heldigvis har jeg i kraft af mit studiekort herovre fået gratis offentlig transport til universitetet, så jeg regner med godt at kunne klare de to timers buskørsel.
Efter at have faldet til her i området så kan jeg godt mærke, at jeg glæder mig meget til at komme i gang med undervisningen på UCSD, da det trods alt er det jeg kom herover for. Torsdag og fredag havde vi introduktion sammen med de andre ca 250 udvekslingsstuderende. Jeg ved ikke, hvad jeg havde regnet med, men her er det også kun danskere, tyskere og nordmænd plus nogle få kinesere. Vores undervisning starter først på torsdag, og så går det løs frem til den 10. december.  Jeg ved endnu ikke, hvilke fag jeg skal følge, for proceduren er sådan, at jeg skal ”crashe” alle de fag, som jeg synes er interessante. Jeg skal have tre fag, og når jeg har fundet dem jeg godt kan lide, skal jeg havde fakultetets underskrift på, at jeg kan deltage i den undervisning. Det betyder, at jeg skal have en hel masse forskellige fag de første 14 dage, så det tror jeg, bliver lidt hårdt, men jeg glæder mig meget til at komme i gang.
Som nævnt så har jeg nogle rigtig søde roommates. Det er specielt de to tyskere, jeg har brugt en tid sammen med og i går lørdag, var vi ude for at se på hvaler. Det er ikke mere end godt en uge siden, at Rikke og jeg var på præcis den samme tur det samme sted, men fordi vi ikke fik set helt så meget blåhval, som vi gerne ville, så tog jeg med Lina og Mona samt en af deres veninder hjemmefra. De to piger har købt en bil herovre, så det er ret let at komme rundt. Det tager 1 ½ time at komme fra San Diego til Newport Beach, hvor man kan se hvaler. Newport ligger i Orange County lige syd for Los Angeles.
Efter den første hvaltur med Rikke var jeg meget spændt på, om jeg var mere heldig med at se blåhvaler – og det kan jeg løfte sløret for, at jeg var! Vi kom ud på vandet og ganske som sidst efter at have sejlet ca 45 minutter ud, blev der slukket for bådens motor, og vi lå stille og ventede på blåhvalen. Efter ikke så lang tid kom blåhvalen op og pustede med vand. Dette gjorde den en 5-6 gange, hvorefter kaptajnen sagde, at vi nok skulle have vores kameraer klar, for nu kunne vi være heldige at se halen. Den sidste gang en hval kommer op, viser den halen, fordi den skal dykke ned i dybet og finde mere mad (8 tons plankton om dagen!!!) Vi så halen og alle på båden stod i munden på hinanden og sagde ”wauw”! Det var ret fascinerende. Fire gange fik vi lov til at se hvalen komme op efter luft, hvorefter vi satte kurs tilbage. På vejen stødte vil heldigvis ind i en stor flok delfiner. De svømmede meget tæt på båden og hoppede rundt i vandet. De er simpelthen så søde, og jeg håber, I kan danne jer et billede af, hvor mange der var på de billeder jeg uploader. MEN jeg var rigtig glad for at jeg kom på whale watching endnu engang!

De næste par dage inden undervisningen starter skal jeg finde ud af, hvilke fag jeg gerne vil følge, og så håber jeg, at vejret bliver en lille smule bedre. De sidste dage har der været lidt overskuet, og det har ikke helt været muligt at ligge ved poolen eller på stranden, men det skulle blive bedre fra i morgen. Jeg kan forstå, hvis I i Danmark gerne ville have 20 grader og overskyet, eftersom jeg har hørt, I har fået jeres del regn!
Her til sidst vil jeg sige tillykke med et godt valg – jeg glæder mig til at høre mere om, hvordan det hele ender!

Rigtig mange kærlige hilsner
Sofie

1 kommentar:

  1. Kære Sofie. Tusind tak for din dejlige beretning. Det er godt at høre, at du er ved at falde til og bor sammen med nogle søde piger. Held og lykke på Uni.Flotte billeder du har lagt ud. Din far og mor kan glæde sig! KNUS Anne

    SvarSlet